Image





Image
Image

 

 

 

 

 

ZWANGERSCHAPSYOGA 

 

"Iedere geboorte is uniek. Ieder moment is nieuw ......"

 

De periode van zwangerschap en geboorte is een bijzondere tijd. Er is een enorme groeikracht. Een van de meest bijzondere ervaringen in het leven van een vrouw. Een periode van ingrijpende lichamelijke en emotionele veranderingen. 

Yogaoefeningen zijn bedoeld om je te ontspannen en fit te laten voelen tijdens de zwangerschap. Hierdoor groei je flexibel mee met de verschillende fasen. De oefeningen verminderen je vermoeidheid, bevorderen ontspanning, stimuleren de bloedcirculatie en stretchen de spieren. Daarbij verhoogt de nadruk op het ademen tijdens de oefeningen je concentratie en dat helpt je bij de bevalling.

 

De les begint met een aantal                                    voelenframegrijs.jpg                       activatie oefeningen. Daarna volgen oefeningen die gericht zijn op:

  • de juiste houding van het lichaam
  • spanning en ontspanning
  • ademhaling
  • bewustwording van de bekken-bodem, buik en middenrif
  • opvangen van de ontsluitingsfase
  • opvangen van de persfase
  • omgaan met emoties door stilzitten en visualisatie
  • massage technieken 

zwangerevrouw20ws.jpg

 

 

 

 

Partners kunnen deelnemen aan de gehele serie van 7 lessen of alleen deelnemen aan de partneravond. Deze avond ondersteunt concreet de aanstaande ouders met het verhaal van de geboorte.  Met praktische houdings-oefeningen, ademhalingstechnieken en massage voor de ontsluitingsfase.

 

 

 

 

Reacties van deelnemers:

"Ook al kon ze geen aanraking verdragen, ik steunde haar"

 "Tijden de rugweeen kon hij precies tegendruk geven dmv de geoefende drukpunten"

"Ik ben  blij dat ik mijn  voetbalavond een keer heb afgezegd"

"We hebben veel gehad aan de ademhalingsoefeningen en de diverse houdingen"

Aanwezigheid van partners blijkt vaak als een grote steun                      te worden ervaren. 

 

Tijdens de nazorg worden in een veilige kring ervaringen gedeeld en vragen gesteld. Ik geef praktische tips over herstel en omgaan met de baby en observeer hoe het met de moeders en baby's is. Ik stimuleer ook het contact onderling.  Verder geef ik oefeningen voor de bekkenbodem en buikspieren.

Naast het deelnemen aan groepslessen is ook individuele begeleiding tijdens de zwangerschap mogelijk. Neem voor de mogelijkheden contact met me op via de contactpagina ! 

Ook bied ik babymassage aan voor moeder en kind. Zie daarover onder "babymassage" .